يکشنبه،02 ارديبهشت 1403 English

روابط عمومي

Lorestan
University of Medical Sciences

 
   
    • نشست هم انديشي اساتيد در دانشگاه علوم پزشكي لرستان برگزار شد
      كد خبر: 10088
      تاريخ انتشار: ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
      تعداد بازديد: 563

      نشست هم انديشي اساتيد در دانشگاه علوم پزشكي لرستان برگزار شد

      علي حيدري / خبرنگار وبدا
      نشست هم انديشي اساتيد با موضوع محصولات تراريخته با حضور دكتر رضا نامداري متخصص گياه پزشكي در دانشگاه علوم پزشكي لرستان برگزار شد.
      در اين نشست كه اعضاء هيات علمي دانشگاه حضور داشتند دكتر رضا نامداري پيرامون محصولات تراريخته و تاريخچه آن در جهان و ايران به ايراد سخن پرداخت. وي با اشاره به اينكه افزايش جمعيت ، توسعه شهرها و محدوديت منابع پايه زيست محيطي باعث شد كه دانشمندان علوم زيستي به سمت محصولات تراريخته بروند و با دستكاري ژنتيك گياهان محصولات بيشتر و مقاوم تري در برابر آفات را توليد كنند و از انواع سموم كشاورزي نيز استفاده نمودند كه با استفاده از علم زيست فناوري يا ژنتيك اين كار محقق شد. دكتر نامداري تاريخچه اين كار را حدود 30 سال قبل ذكر كرد و گفت: دستكاري ژنتيكي گياهاني مثل ذرت، پنبه و تنباكو براي اولين بار به سال 1983 ميلادي بر مي گردد و نخستين محصولات تراريخته توسط شركت هاي چند مليتي كه عمدتا" آمريكايي و صهيونيستي اند توليد شد.
      وي واكنش كشورهاي مختلف جهان را در مقابل Gmo را به سه دسته تقسيم كرد يك،گروهي كه Gmo را قبول كردندو اعلام نمودند اگر محصولات تراريخته برچسب داشته باشند مشكلي نيست كه شامل 64 كشور مي باشند و گروه دوم رسما" محصولات تراريخته را ممنوع اعلام كردند كه 37 كشورند و عده اي كه با شك و ترديد به قضيه نگاه مي كنند و به نوعي پنهان كاري مي كنند. وي سابقه توليد محصولات تراريخته در ايران را به اواخر دهه هفتاد كه دانشمندان به مهندسي ژنتيكي دست يافتند دانست و گفت: ابتدا تحقيقات مهندسي ژنتيك در ايران بخاطر سلامت انسان و دستيابي به واكسن بود كه حدود سال هاي 76 الي 78 به مواد غذايي و توليد محصولات تراريخته در شمال نظير برنج طارم كشيده شد و اوج آن به سال هاي 80 تا 83 بر مي گردد.
      وي در پايان سخنانش گفت: اين يك واقعيت است كه بايد بپذيريم كه كشور آمريكا و صهيونيست ها و شركت هاي چند مليتي آمريكايي و صهيونيستي بيشترين توليد كننده محصولات تراريخته در جهان اند و حدود 78 درصد محصولات تراريخته در جهان مربوط به آمريكاست و بايد راهكارهايي براي مقابله با آن صورت بگيرد چرا كه بيشترين تهديد آن بحث بيوتروريسم است و گياهان كه ساليان سال با شرايط زيست محيطي و اقليم كشورها سازگار شده اند با دستكاري ژنتيكي يا در كنار محصولات تراريخته از بين مي روند لذا بايد با كنترل زراعي ، عوامل خسارت زا و در نهايت كنترل شيميايي در كنار اجراي كشاورزي سنتي براي توليد غذاي سالم و با كيفيت بيشتر را با تحقيق و پژوهشي و كشاورزي ارگانيك محصولاتي سالم و در صورت نياز ارگانيك توليد كرد

      ارسال به فيسبوك   ارسال به دنباله   ارسال به بالاترين   ارسال به كلوب



دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي، درماني استان

لرستان

تعداد بازدید: 28543318 آخرین به روزرسانی: 30 فروردين 1403

 مقالات articles  2018  2017  2016  2015  2014 

سئوالات متداول
بيانيه حريم خصوصي
 بيانيه توافق سطح خدمات
راهبرد مشاركت دستگاه
IT
eprints
طراحي قالب

.

Page created in 0.57165908813477 seconds.
memoryUsage : 6926Kb