جمعه،10 فروردين 1403 English

روابط عمومي

Lorestan
University of Medical Sciences

 
   
    • زنجيره ي سرما دانشگاه علوم پزشكي لرستان پشتيبان پيشگيري از بيماري هاي واگير است
      كد خبر: 15168
      تاريخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
      تعداد بازديد: 636
      ايجاد حلقه هاي پيشگيري در زنجيره ي سرما؛

      زنجيره ي سرما دانشگاه علوم پزشكي لرستان پشتيبان پيشگيري از بيماري هاي واگير است

      كاظمي ذهابي/وبدا

       زنجيره ي سرما از زير مجموعه هاي واحد مبارزه با بيماري هاي معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكي لرستان پشتيبان پيشگيري از بيماري هاي واگير حتي در دور افتاده ترين نقاط استان است.

      به گزارش وبدا لرستان، اين واحد با تأمين واكسن، سرم و مواد بيولوژيك مورد نياز براي پيشگيري از بيماري هاي واگير تضمين كننده ي پيشگيري از اين نوع از بيماري هاست.

      زنجيره ي سرما دانشگاه علوم پزشكي لرستان با بهره گيري از دو سردخانه كه با دو كمينه ي دمايي متفاوت استفاده مي شوند، به عنوان يك منبع ذخيره و توزيع واكسن عامل مهم پيشگيري و ريشه كني بسياري از بيماري هاي واگير در استان است. سردخانه ي اول با حد دمايي 2تا 8 درجه سانتي گراد مخصوص واكسن است. سردخانه ي دوم با حد دمايي 15 تا 25 درجه سانتي گراد براي نگهداري و منبع حلال ها و برخي داروها استفاده مي شود.

      توزيع واكسن و سرم در برنامه ي كاري اين واحد مهم معاونت بهداشت دانشگاه براساس اعلام نياز زيرمجموعه ها در شهرستان هاي مختلف استان مي باشد. توزيع واكسن به تمامي شهرستان هاي استان به صورت ماهانه و با اعلام نياز قبلي انجام مي شود.

      همچنين اين واحد مجهز به دستگاه ژنراتور برق مي باشد كه در مواقع اضطراري و قطعي برق به صورت خودكار برق سردخانه ها را در حدود تعريف شده تأمين مي كند. به علاوه، واحد زنجيره سرما مجهز به دستگاه آلارم پيشرفته بوده كه در هر زمان از شبانه روز كه حد دمايي سردخانه ها تغيير پيدا كند به صورت آژير خطر و اعلام پيامك به كارشناس مسئول زنجيره هشدار مي دهد.

      در سال گذشته با حمايت رئيس دانشگاه علوم پزشكي لرستان تمامي سردخانه ها و يخچال هاي نگهداري كننده ي واكسن و سرم در هر شهرستاني از استان به دستگاه ثبات دما و همچنين آلارم و اعلام هشدارمجهز شده اند.

      واكسن مورد نياز استان لرستان از دانشگاه علوم پزشكي همدان به عنوان قطب كشوري و با اعلام نياز قبلي از سوي معاونت بهداشت دانشگاه تأمين مي شود. دريافت و انتقال اين واكسن ها توسط كاميون مجهز به سردخانه مستقر در معاونت بهداشت دانشگاه انجام مي شود.

      زنجيره ي سرما، از جمله واحدهايي است كه شايد زحمات كارشناسان آن كمتر در معرض ديد باشد، اما يك پشتيبان و عامل بسيار مهم در حوزه ي پيشگيري و سلامت بوده و حصول اطمينان خانواده ها از واكسينه بودن و سالم ماندن كودكان از گزند بيماري هاي واگير مديون تلاش هاي كارشناسان اين زنجيره به عنوان حلقه هاي محكم و ناگسستني آن است.

       

      ارسال به فيسبوك   ارسال به دنباله   ارسال به بالاترين   ارسال به كلوب



دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي، درماني استان

لرستان

تعداد بازدید: 28543263 آخرین به روزرسانی: 08 فروردين 1403

 مقالات articles  2018  2017  2016  2015  2014 

سئوالات متداول
بيانيه حريم خصوصي
 بيانيه توافق سطح خدمات
راهبرد مشاركت دستگاه
IT
eprints
طراحي قالب

.

Page created in 0.57675790786743 seconds.
memoryUsage : 7130Kb