يکشنبه،02 ارديبهشت 1403 English

روابط عمومي

Lorestan
University of Medical Sciences

 
   
    • تشريح مسموميت و راه هاي پيشگيري از آن توسط يك متخصص پزشكي قانوني و مسموميت؛
      كد خبر: 17511
      تاريخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
      تعداد بازديد: 207
      تشريح مسموميت و راه هاي پيشگيري از آن توسط يك متخصص پزشكي قانوني و مسموميت؛

      دكتر پيمان آستركي: گوارش شايع ترين راه ورود سم و مسموميت است

       

       كاظمي ذهابي/وبدا

      يك متخصص پزشكي قانوني و مسموميت گفت: گوارش شايع ترين راه ورود سم به بدن و بروز مسموميت است.

      به گزارش وبدا لرستان، دكتر پيمان آستركي عنوان كرد: استنشاق و تماس با پوست و مخاط ديگر راه هاي ورود سم به بدن هستند كه در درجه هاي اهميت بعدي قرار مي گيرند.

      وي اظهار كرد: طيف گسترده اي از مواد از جمله مواد غذايي، تركيبات شيميايي  و داروها هستند كه در زندگي روزمره با آنها مواجه هستيم كه اگر استفاده از آنها از شرايط متعارف خود خارج شود مسموميت را به وجود خواهد آورد.

      اين عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي لرستان تصريح كرد: برخي از مسموميت ها تابع فصولي از سال هستند مانند مصرف قارچ هاي وحشي كه فصل خاص خود را دارد و در اين ماه ها بايد تمهيدات لازم را در نظر گرفت.

      دكتر آستركي ادامه داد: علاوه بر اين مسموميت ناشي از گزيدگي حيوانات سمي به ويژه مار و عقرب نيز فصلي بوده و نكات ايمني در اين فصول بايد رعايت شوند.

      اين متخصص پزشكي قانوني و مسموميت در خصوص راه هاي پيشگيري عنوان كرد: برخي از عادات اشتباه هستند كه براي پيشگيري از برخي مسموميت ها به ويژه در كودكان بايد بسيار مورد توجه قرار گيرند.

      وي در اين مورد گفت: مصرف دارو جلوي ديدگان كودكان به صورت مكرر اشتباه بزرگي است كه باعث تحريك آنها براي خوردن دارو مي شود.

      دكتر آستركي افزود: همچنين در زمان بيماري كودكان و تجويز دارو از طرف پزشك براي كودكان نبايد در زمان مصرف دارو از اصطلاحاتي از جمله "خوشمزه است" و "شيرين است" براي تشويق آنها به خوردن دارو استفاده كرد.

      وي اظهار كرد: در منازلي كه احتمال ورود موجودات سمي وجود دارو بايد درزها و راه هاي ورود را مسدود كرد و از تلنبار كردن هيزم و يا وسايل ديگر در فضاهاي اطراف منزل اجتناب كرد چرا كه باعث لانه گزيني موجوداتي مانند عقرب ها و مارها در زير آنها مي شود.

      دكتر آستركي گفت: نگهداري مواد سمي شيميايي از جمله نفت، وايتكس، جوهر نمك، الكل، داروهاي خطرناك مانند متادون و ... بايد در ظرف مخصوص با برچسب و در جاي مخصوص باشد.

      وي افزود: به هيچ عنوان نبايد اين مواد را در بطري و ظرف هاي جاي آب و ساير مواد خوراكي نگهداري كرد چرا كه ممكن است به اشتباه خورده شوند.

      عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي لرستان همچنين گفت: مسموميت با گاز مونو اكسيد كربن يكي از مسموميت هاي منجر به مرگ به ويژه در فصل سرماست.

      دكتر آستركي در پايان تأكيد كرد: سرويس وسايل گاز سوز قبل از استفاده ي فصلي و برقراري تهويه ي هواي اتاق در زمان لازم از راه هاي پيشگيري از اين نوع مسموميت است.

      ارسال به فيسبوك   ارسال به دنباله   ارسال به بالاترين   ارسال به كلوب



دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي، درماني استان

لرستان

تعداد بازدید: 28543316 آخرین به روزرسانی: 30 فروردين 1403

 مقالات articles  2018  2017  2016  2015  2014 

سئوالات متداول
بيانيه حريم خصوصي
 بيانيه توافق سطح خدمات
راهبرد مشاركت دستگاه
IT
eprints
طراحي قالب

.

Page created in 0.53824186325073 seconds.
memoryUsage : 6810Kb