يکشنبه،02 ارديبهشت 1403 English

روابط عمومي

Lorestan
University of Medical Sciences

 
   
    • به مناسبت هفته جهاني ناشنوايان و آغاز پويش آگاهسازي جامعه به كم شنوايي ونا شنوايي
      كد خبر: 19910
      تاريخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
      تعداد بازديد: 408

      به مناسبت هفته جهاني ناشنوايان و آغاز پويش آگاهسازي جامعه به كم شنوايي و نا شنوايي

       

      دكترپروين ويسكرمي

      كارشناس  ‌و مسئول  آموزش و توانمند سازي گروه شنوايي شناسي  دانشگاه علوم پزشكي لرستان

       

      ضمن  گراميداشت  و تبريك  هفته ناشنوايان به ناشنوايان عزيز  وخانواده  آنان  وهمچنين شنوايي شناسان و مسئولين ذيربط در اين حوزه ،تاكيد مي شود مهمترين اصل در توانبخشي ناشنوايان تشخيص ومداخله زود هنگام مي باشد .در اين راستا غربالگري شنوايي نوزادان  از اهميت ويژه اي برخوردار است.تست شنوايي در بدو تولد ودر بيمارستان براي نوزادان انجام مي شود و والدين قبل از خروج از بيمارستان بايستي نسبت به انجام تست شنوايي براي نوزاد اطمينان حاصل كنند ودر جريان گزارش نتايج تست قرار گيرند.كم شنوايي يك نقص خاموش است و از اينرو ممكن است ناديده گرفته شده ويا انكار شود .بيشتر مادران كودكان كم شنوا وناشنوا ،اولين فرد ناشنوايي كه در زندگي شان ديده اند،فرزند خودشان بوده است ،بطوريكه در بيش از 90 درصد موارد كودكان ناشنوا والديني شنوا دارند.وجود كم شنوايي باعث تاخير واختلال در رشد گفتار وزبان ،رشد حركتي ورشد فردي اجتماعي  و..مي شود .با تشخيص ومداخله زودهنگام مي توان  از همه اين تاخيرها جلوگيري كرد.سن طلايي كودك براي يادگيري زبان از بدو تولد تا شش ماهگي است وهر چه سن كودك بالاتر برود مغز انعطاف پذيري خود را براي يادگيري زبان از دست مي دهد.

       

      هيچ كودكي  براي دريافت سمعك ومداخله زود هنگام كوچك نيست

       

       

       

      در ادامه  جهت مقايسه  كودك ناشنوا با كودك شنوا چك ليست  رشد زبان،رشد فردي اجتماعي،  رشد حركتي درشت ورشد حركتي ظريف از بدو تولد تا شش ماهگي  در كودكان  با شنوايي طبيعي بر اساس مقياس دنور 2 اورده شده است.

      مولفه هاي رشد كودك

      حركات درشت

      حركات ظريف

      زبان

      فردي اجتماعي

      0-2 ماهگي

      حركات هماهنگ

      بلند كردن سر

      بلند كردن سر به اندازه 45درجه

      تعقيب كردن در امتداد خط وسط

      تعقيب كردن در خارج از خط وسط

      پاسخ به صداي زنگ

      در اوردن اصوات

      صداي آآ در اوردن

      نگاه كردن به صورت

      لبخند واكنشي

      لبخند خودبخودي

       

      2-4 ماهگي

      بلند كردن سر به اندازه 90 درجه

      نشستن با سر ثابت

      تحمل وزن بدن روي پاها

      بالا اوردن سينه با حمايت بازوها

      غلتيدن

      گرفتن جغجغه

      گرفتن دست ها به هم

      تعقيب كردن شيئ جذاب تا 180 درجه

      نگاه كردن به اشيائ ريز مثل كشمش

      خنديدن

      جيغ زدن

      نگاه كردن به دست هاي خودش

      4-6 ماهگي

      نشاندن كودك بدون افتادن سر به عقب

      نشستن بدون حمايت

      رسيدن به شي جذاب

      جستجوي شي جذاب مثل كلاف نخي قرمز

      برگشتن به سمت صداي جغجغه

      برگشتن به سمت صداها

      واكنش به اسباب بازي كه بالاي سر قرار دارد.

      به دهان بردن اشيا