جمعه،07 ارديبهشت 1403 English

روابط عمومي

Lorestan
University of Medical Sciences

 
   
    • روز جهاني بهداشت حرفه اي با رويكرد آمادگي براي ايستادگي مقابل بحران هاي امروز و فردا
      كد خبر: 21203
      تاريخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
      تعداد بازديد: 124

      روز جهاني بهداشت حرفه اي با رويكرد آمادگي براي ايستادگي مقابل بحران هاي امروز و فردا

       سازمان جهاني كار (ILO) به رسم سال هاي گذشته، در مورخ 28 آوريل (روز جهاني ايمني و سلامت كار) شعار جهاني اين روز را به صورت رسمي منتشر نمود. شعار امسال با توجه به بحران همه گيري ويروس كرونا و تحت تاثير قرار دادن سيستم هاي مديريت ايمني و سلامت كار در بسياري از صنايع كشورهاي دنيا، به اين موضوع مهم اختصاص يافت. پاندمي ويروس كوويد-19 منجر شده است تا دولت ها، كارفرمايان، شاغلين و عموم مردم با چالش هاي بي سابقه اي در ارتباط با اين ويروس روبرو شوند كه اين امر تاثيراتي را در دنياي كار به همراه داشته است.

      شعار روز جهاني ايمني و سلامت كار بر استراتژي هاي تقويت كننده سيستم هاي مديريتي ايمني و سلامت كار در كشورهاي مختلف به منظور ايجاد تاب آوري و مقابله با بحران پاندمي كرونا ويروس در حال حاضر و آينده بر اساس تجارب گذشته در دنياي كار  تدوين گرديده است.

      از زمان ظهور بحران جهاني در اوايل سال 2020، بيماري همه گير COVID-19 تأثيرات عميقي در همه جا داشته است. همه گيري تقريباً همه جنبه هاي دنياي كار را تحت تأثير قرار داده است، از خطر انتقال ويروس در محيط هاي كار، تا خطرات ايمني و بهداشت شغلي (OSH) كه در نتيجه اقداماتي براي كاهش انتشار ويروس انجام شده است. شيوه هاي جديد كار كردن، مانند اتكاي گسترده به كار از راه دور، فرصت هاي زيادي را براي كارگران فراهم كرده است، اما اين شيوه كار كردن همچنين خطرات بالقوه OSH، از جمله خطرات رواني – اجتماعي و به ويژه خشونت را به همراه داشته است.

      از زمان شروع بحران همه گيري ويروس كرونا در اوايل سال 2020، پاندمي كوويد-19 در همه عرصه ها تاثيراتي را به همراه داشته است. ويروس كوويد-19 تقريبا همه جنبه هاي دنياي كار را تحت تاثير قرار داده است، اعم از انتقال و شيوع كرونا ويروس در محيط هاي كاري تا كليه اقدامات كنترلي كاهنده شيوع كرونا ويروس كه در نتيجه مديريت ريسك هاي ايمني و سلامت شغلي اجرايي شده اند. همچنين كرونا ويروس باعث شده است كه شكل ظاهري مشاغل به طور كلي دستخوش تغييراتي همچون دوركاري يا كار در خانه شود و بعلاوه، فرصت هاي شغلي بسياري را در اين دوران پاندمي فراهم آورد. اما از طرفي ريسك هاي ايمني و سلامت شغلي بالقوه اي هم ايجاد شد كه از آن جمله مي توان به ريسك هاي روانشناختي و ايجاد خشونت اشاره نمود.

       شعار روز جهاني ايمني و سلامت كار در سال 2021 بر استفاده ابزاري از عناصر سيستم هاي مديريت ايمني و سلامت كار در يك غالب تبليغاتي براي كنوانسيون ايمني و سلامت شغلي سال 2006  تمركز دارد. گزارش هاي جهاني نشان مي دهند كه چگونه بحران پاندمي كرونا ويروس، اهميت و ضرورت تقويت سيستم هاي ايمني و سلامت كار، اعم از خدمات سلامت شغلي را تضعيف كرده است.

      سازمان جهاني كار از فرصت پيش آمده استفاده مي كند تا آگاهي همگاني را در اين زمينه بهبود بخشد و زمينه را جهت انجام گفتگوها من باب اهميت و ضرورت ايجاد و سرمايه گذاري در تاب آوري سيستم هاي مديريت ايمني و سلامت كار به منظور پيشگيري از شيوه ويروس كوويد-19 در محيط هاي كاري، ايجاد نمايد.

       

      بيانيه سازمان جهاني كار

      «پاندمي كوويد-۱۹، دولت‌ها، كارفرمايان، كاركنان و عموم مردم را به رويارويي با چالش‌هاي بي‌سابقه‌اي در ارتباط با ويروس و اثرات بي‌شمار آن بر دنياي كار سوق داده‌ است. روز جهاني ايمني و بهداشت در محيط كار سال ۲۰۲۱ بر روي استراتژي‌هاي توانمندسازي سيستم‌هاي ملي ايمني و بهداشت حرفه‌اي، جهت ايجاد تاب‌آوري براي مقابله با بحران‌هاي امروز و فردا با بهره‌گيري از آموخته‌ها و تجارب دنياي كار، متمركز خواهد بود.

      از آن هنگام كه پاندمي كوويد-۱۹ در اوايل سال ۲۰۲۰ به عنوان يك بحران جهاني پديدار گشت، تاثيرات عميقي را در تمامي زمينه‌ها بر جاي گذاشت. اين پاندمي تقريبا تمامي ابعاد دنياي كار را تحت تاثير خود قرار داده‌ است: از ريسك انتقال ويروس در محيط هاي كاري تا ريسك‌هاي جديدي كه بر اثر تدابير كاهش شيوع ويروس ايجاد شده‌اند. انتقال به صورت‌هاي جديد كاري مانند تكيه گسترده بر دوركاري موقعيت‌هاي جديدي را براي كاركنان به ارمغان آورده‌ است، با اين حال اين موقعيت‌ها ريسك‌هاي جديدي مانند ريسك‌هاي رواني-اجتماعي يا افزايش خشونت را در بر داشته‌ است.

      روز جهاني ايمني و بهداشت در محيط كار ۲۰۲۱، بر استفاده از عناصر سيستم‌هاي OSH همان‌ گونه كه در كنوانسيون «چارچوب ترفيعي براي ايمني و بهداشت حرفه‌اي» (سال ۲۰۰۶ شماره ۱۸۷) اشاره شده‌ است، تمركز خواهد كرد. گزارش روز جهاني بررسي مي‌كند كه چگونه بحران فعلي، اهميت تقويت اين سيستم هاي OSH (مانند خدمات سلامت شغلي) را در سطح ملي و كسب و كارها نشان مي‌دهد.

      سازمان جهاني كار از اين فرصت براي افزايش آگاهي و ترغيب به گفت‌و‌گو در رابطه با اهميت ايجاد و سرمايه‌گذاري در سيستم‌هاي تاب‌آور OSH همراه با بيان مثال‌هاي منطقه‌اي و كشوري جهت جلوگيري از شيوع كوويد-۱۹ در محيط كار، استفاده خواهد كرد

      با توجه به رهنمودها و شعار سال ۱۴۰۰ رهبر معظم انقلاب با عنوان “توليد، پشتيباني‌ها و مانع‌زدايي‌ها “و نيز كليد اصلي در بيانيه سازمان جهاني كار در روز جهاني ايمني و بهداشت حرفه اي سال۲۰۲۱ با عبارت “روز جهاني ايمني و بهداشت در محيط كار سال ۲۰۲۱ بر روي استراتژي‌هاي توانمندسازي سيستم‌هاي ملي ايمني و بهداشت حرفه‌اي، جهت ايجاد تاب‌آوري براي مقابله با بحران‌هاي امروز و فردا”، انجمن متخصصين بهداشت حرفه اي كشور ، شعار منتخب بومي سازي شده روز جهاني ايمني و بهداشت حرفه اي سال ۱۴۰۰ را بدين صورت اعلام مي‌دارد: “رفع موانع در توانمندسازي سيستم هاي ايمني و بهداشت حرفه‌اي كشور با هدف تقويت تاب آوري در مقابله با بحران هاي امروز و فردا”

      ارسال به فيسبوك   ارسال به دنباله   ارسال به بالاترين   ارسال به كلوب



دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي، درماني استان

لرستان

تعداد بازدید: 28543328 آخرین به روزرسانی: 04 ارديبهشت 1403

 مقالات articles  2018  2017  2016  2015  2014 

سئوالات متداول
بيانيه حريم خصوصي
 بيانيه توافق سطح خدمات
راهبرد مشاركت دستگاه
IT
eprints
طراحي قالب

.

Page created in 0.57704496383667 seconds.
memoryUsage : 6869Kb