يکشنبه،09 ارديبهشت 1403 English

روابط عمومي

Lorestan
University of Medical Sciences

 
   
    • دكتر مطلق مدير سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي
      كد خبر: 10695
      تاريخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۱۸
      تعداد بازديد: 1024
      برگزاري نشست فني بهداشت خانواده و جمعيت با حضور

      دكتر مطلق مدير سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي

      كاظمي ذهابي/وبدا

      نشست فني روساي شبكه هاي بهداشت و درمان سراسر استان با موضوع عملكرد بهداشت خانواده و جمعيت و با حضور دكتر مطلق مدير سلامت خانواده، جمعيت و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي برگزار شد.

      در اين نشست كه در سالن كنفرانس معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي لرستان برپا شد، دكتر ساكي رياست و دكتر دريك معاون بهداشتي دانشگاه و دكتر طهماسب نظري مشاور رئيس دانشگاه در امور بهداشتي نيز حضور داشتند.

      در ابتداي نشست شمايي كلي از فعاليت هاي صورت گرفته در واحد بهداشت خانواده استان لرستان به ويژه برنامه سرشماري طرح تحول سلامت بهداشت توسط خانم دكتر جافريان مدير گروه سلامت خانواده و جمعيت معاونت بهداشتي ارائه شد.

      در ادامه ي نشست مدير سلامت خانواده، جمعيت و مدارس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي ضمن تشكر از حضور روساي شبكه هاي بهداشت و درمان در جلسه، با اشاره به سياست هاي جمعيتي ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبري در ارديبهشت ماه سال 1393 بر ضرورت تلاش همه ي مسئولين و مردم در تحقق بندهاي عنوان شده توسط معظم له تأكيد كرد. دكتر مطلق در اين باره عنوان كرد: 4 بند از 14 بند سياست هاي ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبري(مدظله العالي) مربوط به فعاليت هاي مجموعه ي وزارت بهداشت و درمان و دانشگاههاي علوم پزشكي سراسر كشور است. وي در خصوص ميزان نرخ مواليد ابراز داشت: كشوري مي تواند عنوان كند جوان و پويا است كه ميزان باروري كلي آن از سطح جانشيني 1/2 بالاتر باشد. دكتر مطلق گفت: خوشبختانه نرخ باروري در استان لرستان 2 مي باشد كه از ميانگين كشوري بالاتر است و اين جاي تقدير دارد. مدير سلامت خانواده، جمعيت و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در اين خصوص ادامه داد: البته اين آمار بالا بيشتر مربوط به مناطق حاشيه شهر و روستاها مي باشد و ما در مركز شهر تقريبا همان روال معمول را داريم. دكتر مطلق با اشاره به فرمايش مقام معظم رهبري(مدظله العالي) كه فرمودند بيشتر فرهنگ سازي افزايش جمعيت بايد متوجه نخبگان كشور باشد بر ضرورت تلاش بيشتر در بين جامعه تحصيل كرده و فرهيخته كشور در مورد رشد جمعيت تأكيد كرد و گفت: زماني كه همه ي اقشار و آحاد جامعه به اين باور برسند كه كشور امروزه نيازمند رشد جمعيتي است مي توانيم ادعا كنيم تلاش هايمان كاملا مثمر ثمر بوده است. وي همچنين رفع موانع ازدواج، اختصاص تسهيلات مناسب براي مادران باردار، تأمين سلامت و تغذيه سالم، كوتاه شده فاصله ازدواج تا تولد فرزند اول و ارتقا مراكز درمان ناباروري در سراسر كشور را از مهم ترين برنامه هاي كمكي به افزايش نرخ باروري عنوان كرد. دكتر مطلق در ادامه با اشاره به آمار مرگ و مير كودكان و مادران باردار در زمان زايمان كشور گفت: خوشبختانه لرستان در چند سال اخير جز بهترين استان ها بوده است و آمار فوق العاده اي را در اين خصوص بر جاي گذاشته است. وي افزود: عملكرد مناسب استان لرستان در ارتقا شاخص هاي كاهش مرگ و مير كودكان و مادران باردار نشان از تلاش هاي تأثيرگذار رياست دانشگاه، معاون بهداشتي و پرسنل خدوم حوزه بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشكي در اين استان بوده است. دكتر مطلق تأكيد كرد: برنامه ريزي ما بايد به گونه اي باشد كه ظرف 13 سال آينده شاهد هيچ گونه مرگ مادر يا نوزادي در كشور نباشيم. وي همچنين برنامه مراقبت از نوزادان در منزل را از برنامه هاي مهم وزارت بهداشت در سال آينده قلمداد كرد كه طي آن نوزادان متولد شده به طور محسوس تحت مراقبت هاي بهداشتي قرار خواهند گرفت. دكتر مطلق در خصوص برنامه سلامت جوانان نيز ترويج ازدواج سالم، افزايس نرخ اميد به زندگي، سالم زندگي كردن و پيشگيري از حوادث را از برنامه هاي مهم وزارت عنوان كرد.

      در بخشي ديگر از نشست، رياست دانشگاه علوم پزشكي لرستان ضمن خير مقدم به دكتر مطلق، حضور وي را در وزارت بهداشت بسيار ارزشمند قلمداد كرد و گفت: با شناختي كه از ايشان دارم و سابقه ي مديريتي دكتر مطلق در استان لرستان اميدواريم بتوانيم بهره هاي لازم را از حضور ايشان در وزارت بهداشت ببريم. دكتر ساكي در ادامه بحث بهداشت خانواده و افزايش جمعيت را مقوله اي بسيار پيچيده دانست و گفت: موردي كه در اين بين نقش حياتي دارد ديدگاه ويژه ي انسان ها نسبت به زندگي است. وي ادامه داد: متأسفانه امروزه به واسطه ي هژموني فرهنگي كه از طرف غرب در كشور ما شكل گرفته است ترغيب مادران به باردار شدن كار فوق العاده دشواري است. دكتر ساكي عنوان كرد: اين قضيه زماني اتفاق افتاد كه فرهنگ تك فرزندي در بين نخبگان ما اشاعه پيدا كرد. وي در پايان خاطر نشان كرد: تلاش ما بايد بيشتر تغيير نگرش و ديدگاه عموم مردم و نه قشر خاصي در خصوص افزايش جمعيت باشد.

       معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي لرستان نيز در اين نشست با تشكر از حضور دكتر مطلق در استان لرستان، به تشريح نقاط ضعف و قوت برنامه سلامت خانواده و جمعيت پرداخت. دكتر دريك در اين مورد ابراز داشت: خوشبختانه استان لرستان در بحث افزايش شاخص بارداري در كشور پيشتاز است. وي افزود: در مقوله پذيرش خدمات نوين سلامت و ساختار نظام شبكه لرستان ساختار منظم و قوام مندي دارد كه كمك شاياني به پذيرش اين خدمات است. دكتر دريك عنوان كرد: به نظر من در حوزه ي خدمات بهداشت خانواده در طرح تحول سلامت مي بايست واحد بهداشت خانواده مجري و واحد بيماري هاي غيرواگير ناظر باشد چرا كه اين گونه كار روند رو به جلوتري خواهد داشت. معاون بهداشتي دانشگاه همچنين بررسي تك به تك مرگ و مير هاي مادران و كودكان را از نقاط قوت اين معاونت دانست و گفت: در اين باره تنها استاني هستيم كه بررسي را به اين شكل انجام مي دهيم و آمار و ارقام نرخ كاهش اين مرگ و مير ها نيز دليلي بر ادعاي بنده است. دكتر دريك در ادامه موقعيت جغرافيايي استان لرستان را يكي از دلايل اصلي برخي از ضعف ها دانست و گفت: متأسفانه موقعيت نا مناسب جغرافيايي برخي از مناطق استان به ما اين اجازه را نمي دهد تا بتوانيم به لحاظ سيستم اينترنت ارتباطات موثر را برقرار كنيم اما خدا را شاكريم كه جز اولين استان هايي هستيم كه دو سامانه امداد هوايي داريم. وي عدم دسترسي مناسب و مشكلات سامانه سيب در شهرستان هاي نورآباد، اليگودرز و كوهدشت را از نواقص برنامه سرشماري قلمداد كرد و گفت: به ياري خدا با برنامه ريزي كه انجام داديم تا پايان ارديبهشت ماه پوشش كامل جمعيتي را در كل استان خواهيم داشت.

      در قسمت پاياني نشست روساي شبكه هاي بهداشتي درماني استان نقطه نظرات و مشكلات خود را عنوان كردند.

      ارسال به فيسبوك   ارسال به دنباله   ارسال به بالاترين   ارسال به كلوب



دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي، درماني استان

لرستان

تعداد بازدید: 28543338 آخرین به روزرسانی: 09 ارديبهشت 1403

 مقالات articles  2018  2017  2016  2015  2014 

سئوالات متداول
بيانيه حريم خصوصي
 بيانيه توافق سطح خدمات
راهبرد مشاركت دستگاه
IT
eprints
طراحي قالب

.

Page created in 0.70436000823975 seconds.
memoryUsage : 8611Kb