يکشنبه،09 ارديبهشت 1403 English

روابط عمومي

Lorestan
University of Medical Sciences

 
   
    • برگزاري نشست هم انديشي اساتيد دانشگاههاي استان با موضوع سبك زندگي
      كد خبر: 11236
      تاريخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
      تعداد بازديد: 360

      برگزاري نشست هم انديشي اساتيد دانشگاههاي استان با موضوع سبك زندگي

      كاظمي ذهابي/ وبدا

      سالن اجتماعات ابن سيناي بيمارستان شهيد رحيمي خرم آباد يك شنبه يازدهم تيرماه ميزبان نشست علمي، تخصصي اساتيد دانشگاههاي استان لرستان با موضوع سبك زندگي اسللامي بود.  اين نشست به همت دفتر هم اهنديشي اساتيد دانشگاه علوم پزشكي لرستان و با حضور آيت الله رضا مبلغي نماينده مجلس خبرگان رهبري در استان لرستان، حجت الاسلام والمسلمين احمد مبلغي مشاور فرهنگي استاندار لرستان، حجت الاسلام والمسلمين متقي نيا امام جمعه موقت خرم آباد، حجت الاسلام والمسلمين مراديان مسئول دفتر نهاد رهبري در دانشگاه علوم پزشكي و جمعي از اساتيد دانشگاههاي استان برگزار شد.در ابتداي برنامه مسئول نهاد رهبري دانشگاه علوم پزشكي لرستان ضمن عنوان خير مقدم به حاضرين در جلسه، گفت: با توجه به اين كه انسان به دنبال خوشبختي است بايد بدانيم كه خوشبختي چيست. حجت الاسلام مراديان ادامه داد: برخي نگاه مادي به خوشبختي دارند و صرفا آن را درهمين دنيا و عالم مي دانند كه نگاهي حداقلي است. وي ابراز داشت: اديان الهي معتقدند خوشبختي امري پيوسته و متصل به عالم ديگر است. حجت الاسلام مراديان همچنين گفت: با عنايت به موضوع جلسه كه سبك زندگي است بايد به دنبال اين باشيم كه چه سبكي از زندگي ما را به خوشبختي سوق خواهد داد. وي گفت: بايد بدانيم از منظر دين خوشبختي چيست و چه نوع روشي زندگي را مايه ي خوشبختي مي داند كه مواردي از جمله نماز، امانت داري، زكات و غيره را در بر مي گيرد. مسئول نهاد رهبري دانشگاه تأكيد كرد: براي اين سبك زندگي بايد خيلي ريز بين باشيم و آن را علاوه بر منزل در محيط كار نيز بسط دهيم.

      در ادامه و در بخش اصلي نشست آيت الله رضا مبلغي نماينده مجلس خبرگان رهبري  ضمن تبريك عيد فطر عنوان كرد: براي معرفي يك سبك براي زندگي از ديدگاه اسلام بايد ابتدا تعريفي را براي سبك داشته باشيم و بعد از معرفي مباني آن بتوانيم سبك زندگي مناسب را انتخاب كنيم. وي ادامه داد: اين موضوع نياز به تخصص هاي بسيار دارد. آيت الله مبلغي گفت: سبك زندگي ريشه هايي در مباني ديني دارد و نياز اساسي به آگاهي از محيط و زماني كه مي خواهيم سبك را به آن معرفي كنيم، داريم. وي تأكيد كرد: با نگاههاي انتزاعي نمي توان سبك زندگي را تعريف كرد و در واقع يك متد اساسي براي زندگي بايد بر اساس ديدگاههاي مثبت براي نوع زندگي از يك طرف و ارتباط زندگي با خدا، انسان و مردم از طرف ديگر و همچنين اصول تكاملي روند طبيعت از طرفي و كاملا ناظر به جامعه و پيچيدگي هاي آن و همچنين ريشه در روانشناسي پيچيده انسان  باشد. آيت الله مبلغي خاطر نشان كرد: سبك زندگي مربوط به كل جامعه است و همه ي اقشار آن را در بر مي گيرد. وي افزود: سبك زندگي از سخت ترين مقوله هاي اجتماعي است كه ترسيم آن نيازمند مطالعات اساسي ميداني نسبت به دين و مواردي كه در بالا عنوان شد مي باشد. نماينده مجلس خبرگان رهبري در استان اظهار داشت: خيلي بايد بر حضر باشيم كه با سرعت و تك بعدي  اين سبك را شكل ندهيم. آيت الله مبلغي عنوان كرد: سبك زندگي يك فراخوان است و همه بايد به نحوي جايگاهشان در اين متد ديده شود ضمن اين كه مطالعات ديني بايد از ژرفاي عميقي برخوردار باشد تا بتوانيم اين سبك را بنا كنيم. وي تأكيد كرد: با چند جلسه نمي توان به آن رسيد و نيازمند جلسات متعدد با بررسي در زمينه هاي مختلف مي باشد.  وي در ادامه به ذكر چند نكته پرداخت و گفت: مولفه هاي لازم براي سبك زندگي شامل مولفه هاي دائم، آرماني و اوصافي كه بايد كوشيد به سمت آنها رفت و سوم مولفه هاي ابزاري و سازوكاري كه مي بايست بين اين سه مولفه تفاوت قائل شويم. آيت الله مبلغي با عنوان وصف صابرين كه در قرآن به آن اشاره شده است به عنوان نمونه ي افرادي كه در اين الگوي حضور دارند اشاره كرد و گفت: صبر يك ابزار است و خود هدف نيست و بايد در مسير ترقي و تعالي قرار گيرد كه البته گاهي موانعي سر راه آن به وجود مي آيد. وي تأكيد كرد: از ديدگاه اسلام اوصاف آرماني بدون سختي و به راحتي به دست نمي آيند. آيت الله مبلغي گفت: سبك زندگي نيز به همين شكل است و نبايد اوصاف آرماني را در ابتداي آن قرار داد چرا كه به راحتي به دست نخواهد آمد. وي همچنين گفت: همواره ابتدا ظاهرسازي مي شود كه از درون مايه آن چهره هاي آرماني خارج مي شوند. نماينده مجلس خبرگان رهبري استان ابراز داشت: برخي اوصاف بايد بالفعل باشند و از اول ايجاد شوند چرا كه اين گونه اوصاف اگر از ابتدا ايجاد نشوند جامعه شكل نخواهد گرفت و از جمله ي آن مي توان به صدق اجتماعي اشاره كرد. وي عنوان كرد: ما بايد به اوصاف در اسلام به عنوان ابزار نگاه كنيم كه بخشي از آنها اوصاف آرماني است و نبايد جامعه را بر پايه آنها بنا نهاد. وي ادامه داد: برخي صفات مانند صدق اساسي مي باشند و بايد حتما سبك را بر پايه آنها نهاد. وي با تأكيد بر اين كه سبك زندگي مورد توجه ويژه نظام و مقام معظم رهبري(مدظله العالي) مي باشد، گفت: در ادامه بايد جامعه را به صورت تدريجي ايجاد كرد. آيت الله مبلغي در پايان با اشاره به نقش مهم اعضاي علمي دانشگاه گفت: نقش دانشگاهيان در اين برهه كمتر از حوزويان نيست كه بايد به اين نكته يعني وحدت حوزه و دانشگاه در زمينه ايجاد سبك زندگي درست توجه ويژه داشته باشيم.

      در بخش پاياني نماينده مجلس خبرگان رهبري در استان لرستان به سوالات مطرح شده از طرف اساتيد پاسخ داده و در خصوص سوالات بحث و تبادل نظر شد.

      webdalorestan@

      ارسال به فيسبوك   ارسال به دنباله   ارسال به بالاترين   ارسال به كلوب



دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي، درماني استان

لرستان

تعداد بازدید: 28543338 آخرین به روزرسانی: 04 ارديبهشت 1403

 مقالات articles  2018  2017  2016  2015  2014 

سئوالات متداول
بيانيه حريم خصوصي
 بيانيه توافق سطح خدمات
راهبرد مشاركت دستگاه
IT
eprints
طراحي قالب

.

Page created in 0.97493100166321 seconds.
memoryUsage : 8484Kb