شنبه،08 ارديبهشت 1403 English

روابط عمومي

Lorestan
University of Medical Sciences

 
   
    • مولفه‌هاي اخلاق‌مداري در سيره علوي معرفي شود
      كد خبر: 19640
      تاريخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      تعداد بازديد: 181
      نماينده ولي‌فقيه در استان لرستان در يازدهمين همايش ملي «سيره علوي» كه با رويكرد سلامت:

      مولفه‌هاي اخلاق‌مداري در سيره علوي معرفي شود

       

      نماينده ولي‌فقيه در استان لرستان با تشريح مولفه‌هاي اخلاقي از ديدگاه مولاي متقيان، گفت: تعصب انسان بايد در اخلاق نيك باشد اين در حالي‌است كه ياد مرگ موجب مزين شدن به اخلاق نيك است.

      حجت‌الاسلام والمسمين سيد احمدرضا شاهرخي، نماينده ولي‌فقيه در استان لرستان، در يازدهمين همايش ملي «سيره علوي» كه با رويكرد سلامت در دانشگاه علوم پزشكي لرستان برگزار شد، اظهاركرد: خَلق صورت ظاهري و خُلق صورت باطني است و در باب تعريف اخلاق، تعاريف زيادي به كار رفته است.

      وي با ذكر اين مطلب كه از تعاريف دانشمندان، اخلاق تمركز بر صفات و نفي رذايل است، ادامه داد: در ديدگاه اميرالمومنين اخلاق ‌مداري در شش مولفه تعريف شده است كه وجود اين مولفه‌ها شامل بينش، ارزش، گرايش، روش، كنش و گويش‌ موجب اصلاح اخلاقي است.

      شاهرخي در خصوص بينش كه مولاي متقيان به‌عنوان يكي‌از مولفه‌هاي تعريف اخلاق و اخلاق‌مداري به آن اشاره دارد، گفت: انسان آن‌طور كه مي‌بيند زندگي مي‌كند و بينش انسان به دنيا به مانند انسان‌هاي بريده از دنيا باشد.

      نماينده ولي‌فقيه در استان لرستان با تاكيد بر اين‌كه اگر انسان جايگاه خود را بداند تن به پستي نمي‌دهد، ادامه داد: در مجموعه ديدگاه اميرالمومنين در تعريف اخلاق‌مداري، يكي از مولفه‌ها بحث ارزش‌ها است و انسان بايد ارزش خود را بداند چنان‌كه آن حضرت مي‌فرمايد بهاي شما بهشت است و خودتان را به كمتر از بهشت نفروشيد.

      وي با اشاره به اين‌كه در تعريف مولفه‌هاي اخلاقي از ديد مولاي متقيان گرايش‌ها در صفات اخلاقي موثر هستند، گفت: در حوزه گرايش‌ها، بايد جهت گيري به آخرت‌گرايي، ساده‌زيستي، خداپرستي و عدل‌گرايي باشد‌.

      شاهرخي در باب روش‌ها كه مورد توجه مولاي متقيان در تعريف اخلاق و اخلاق‌مداري است، گفت: در نظام اخلاقي امام علي(ع) روشي كه مي‌تواند موجب مزين شدن به اخلاق نيك شود ياد مرگ است.

      نماينده ولي‌فقيه در استان لرستان با تاكيد بر اين‌كه در حوزه كنش‌ها، كه از ديگر مولفه‌هاي اخلاقي از ديد مولاي متقيان است، تصريح كرد: كنش انسان در دستگاه اخلاقي جامعه اثرگذار است در حوزه گويش نيز نوع كلام، نمود اخلاق انسان است به‌طوري‌كه امام اول شيعيان مي‌فرمايد انسان در زير زبانش پنهان است.

      وي گفت: تعصب انسان بايد اخلاق نيكو باشد و انسان بايد در كردارهاي نيكو تعصب داشته باشد چراكه توانمندي در قناعت است.

      ارسال به فيسبوك   ارسال به دنباله   ارسال به بالاترين   ارسال به كلوب



دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي، درماني استان

لرستان

تعداد بازدید: 28543336 آخرین به روزرسانی: 04 ارديبهشت 1403

 مقالات articles  2018  2017  2016  2015  2014 

سئوالات متداول
بيانيه حريم خصوصي
 بيانيه توافق سطح خدمات
راهبرد مشاركت دستگاه
IT
eprints
طراحي قالب

.

Page created in 0.58554291725159 seconds.
memoryUsage : 7154Kb